Kopers zelf verantwoordelijk voor nameten woning

Geplaatst op: 15-03-2018, 12:37:03

Een makelaar kan niet zonder meer aansprakelijk worden gesteld als de aangekochte woning in werkelijkheid minder groot is dan in de verkoopbrochure stond. Dit blijkt uit een uitspraak van de Rechtbank Rotterdam in een zaak die was aangespannen door een stel tegen de verkopend makelaar van de door hen gekochte woning. Volgens de rechter hadden de kopers ook zelf de woning beter na moeten meten.

Het stel koopt begin 2016 een woning, waarbij in de brochure sprake is van een woonoppervlakte van 120 m². Als ze eenmaal in het huis wonen komen ze er achter dat de woning ‘slechts’ 111 m² woonoppervlakte heeft. Daardoor leiden ze naar eigen zeggen een schade van € 18.750.

Zelf onderzoek doen

Hoewel de rechter constateert dat de kopers er in beginsel van uit mogen gaan dat de makelaar geen onjuiste informatie betekent dat in dit geval niet per se dat de woningbemiddelaar onrechtmatig handelde. De rechter verwijst daarbij naar de verkoopbrochure waarin staat dat aan de daarin opgenomen informatie geen rechten ontleend kunnen worden. Ook raadt de makelaar de kopers aan
zelf onderzoek te doen naar aspecten die voor hen in het bijzonder van belang zijn bij de beslissing of zij de woning willen kopen of niet.

Buitenmaat voor binnenmaat aangezien

De rechtbank in haar vonnis: “Als de woonoppervlakte van de woning van (doorslaggevende) betekenis zou zijn voor [eiser 2] en [eiser 1], hadden zij met andere woorden zelf onderzoek moeten doen naar de juiste woonoppervlakte en niet zonder meer af moeten gaan op de informatie die de makelaar geeft in de brochure. (…) Van belang hierbij is dat nergens uit blijkt dat de makelaar bewust verkeerde informatie gegeven heeft. De makelaar heeft een fout gemaakt, een buitenmaat voor een binnenmaat aangezien, waarover hij ter zitting nader heeft verklaard.”

Slechts aan aanduiding

De rechter wijst er daarnaast op dat bij koop van een onroerende zaak de vermelding van de oppervlakte slechts als aanduiding bedoeld is, zonder dat de zaak daaraan behoeft te beantwoorden. “Dit betekent weliswaar niet dat de makelaar zomaar een willekeurige oppervlakte kan noemen, maar het betekent wel dat de makelaar niet zonder meer afgerekend kan worden op een fout.” Ook hebben de kopers niet aangetoond dat ze daadwerkelijk schade hebben geleden omdat ze teveel betaald zouden hebben voor de woning of dat deze in de toekomst minder zou opbrengen omdat hij geen 120 m² maar 111 m² meet.

Raad van Toezicht NVM

De vordering van het stel wordt daarom afgewezen. Dat de Raad van Toezicht van makelaarsvereniging NVM de klacht wel gegrond achtte, doet volgend de rechter niet ter zake. “In deze procedure bij de Raad van Toezicht is immers geen oordeel gegeven over de vraag of de makelaar civielrechtelijk onrechtmatig gehandeld heeft.”

Bron: bijdrage door Robert Paling op www.amweb.nl van 15 maart 2018